FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czy muszę założyć konto?

Tak, aby kupować na Aliexpress trzeba założyć konto. Zajmuje to kilka minut – najpierw trzeba podać e-mail i wymyślić hasło. Konto aktywujemy przez kliknięcie w link znajdujący się w wiadomości powitalnej. Następnie warto uzupełnić swoje dane, w szczególności adres do wysyłki. Podając dane nie stosujemy polskich znaków, na przykład zamiast Wrocław należy napisać Wroclaw. Dokładny adres i jego poprawność jest bardzo istotna, żeby paczka dotarła do kupującego, lepiej tego nie zaniedbywać. Przygotowałem dla Was szczegółowy poradnik: Jak kupować na Aliexpress.

Czy to jest jeden sklep?

Nie, Aliexpress jest platformą zakupową. Sprzedawcy zakładają w serwisie własne sklepy, przez które oferują swoje produkty. Wchodząc na kartę przedmiotu można przejść do strony sklepu. Konkretne sklepy można również zapisywać w liście ulubionych sprzedawców, aby obserwować promocje i nowe produkty w ich ofercie. Listę moich polecanych sprzedawców również znajdziecie na blogu.

Czy muszę znać angielski?

Nie – obecnie strona posiada polską wersję. Nie jest to idealne tłumaczenie (często bywa śmieszne), ale dzięki temu osoby nieznające języków obcych mogą zrobić zakupy. Znajomość angielskiego przydaje się do korespondencji ze sprzedawcą i z serwisem, jednak nie jest konieczna, bo jeśli nie czujecie się mocni z angielskiego to z powodzeniem możecie skorzystać z Google Translator. Sprzedający w większości komunikują się na bardzo podstawowym poziomie, więc z pewnością uda Wam się porozumieć.

Jak zrobić zakupy?

Zakupy robi się bardzo podobnie jak w innych platformach zakupowych. Wybrany produkt możemy kupić od razu lub wrzucić do koszyka. Przy opcji kup teraz jesteśmy od razu odsyłani do podsumowania i strony płatności. W koszyku możemy zebrać produkty od kilku sprzedawców i opłacić zamówienie razem.

Jak znaleźć interesujący produkt?

Żeby znaleźć konkretną rzecz najlepiej skorzystać z wyszukiwarki. Wystarczy zacząć wpisywać słowo, a wyszukiwarka podpowie uzupełnienie. Poza tym można przeglądać produkty poukładane w 40 szczegółowych kategoriach. Następnie można je sortować według ceny, popularności czy daty dodania. W panelu po prawej stronie można doprecyzować cechy produktu – na przykład kolor, rozmiar, kształt. Przeglądanie asortymentu konkretnych sprzedawców również pozwala znaleźć ciekawe rzeczy.

Do czego służy Wishlist?

Wishlist to lista życzeń – możesz tam zbierać interesujące oferty. Jeśli na razie nie chcesz robić zakupów, to możesz kolekcjonować przedmioty na liście, zamiast w koszyku. Lista pozwala także obserwować obniżki cen interesujących rzeczy i polować na okazje. Wishlist można dzielić na kategorie, dzięki czemu łatwo utrzymać listę przejrzystą.

Jak zapłacić?

Aliexpress oferuje wiele form płatności. Między innymi można zapłacić kartami płatniczymi, przez Alipay i przez Przelewy24.

  • Płatność przez Przelewy24

Ta opcja jest obecnie najwygodniejsza i bezpieczniejsza od innych. Znamy ją z płatności w polskim internecie, co sprawia, że jest prosta w obsłudze. Wystarczy wybrać Przelewy24 jako formę płatności, a następnie zostaje się przeniesionym do systemu płatności tego operatora. Stosując tę opcję możemy zapłacić bez posiadania konta lub karty walutowej, operator sam przeliczy kwotę według średniego kursu.

  • Karta płatnicza

Istnieje możliwość zapłaty kartami płatniczymi, jednak opłaca się ona tylko wtedy, gdy posiadamy konto w euro lub dolarach. Przy koncie złotówkowym dojdzie dodatkowa opłata za przewalutowanie. Poza tym płacenie w internecie kartą płatniczą nie zawsze jest bezpieczne. Zamiast zwykłej karty płatniczej można wykorzystać kartę pre-paid.

  • Karta pre-paid

Działa ona podobnie do doładowań telefonu na kartę. Na subkonto należące do karty przedpłaconej wpłacamy określoną sumę, która jest przeliczana na euro lub dolary (w zależności od tego, jaką kartę wybierzemy). Następnie płacimy jak normalną kartą. Po zakończonej transakcji pozostałe na subkoncie środki możemy rozładować z powrotem na konto. Dzięki temu jeśli nasze dane zostaną wykradzione, złodziej trafi na puste konto, a nie to z naszą wypłatą. Karty przedpłacone można dostać w wielu bankach, często są darmowe, jeśli się z nich czynnie korzysta.

  • Alipay

Alipay to chiński odpowiednik PayPala. Na koncie Alipay możemy dodać naszą kartę płatniczą, dzięki czemu będzie ona już domyślnie zapisana na Aliexpress, ten zabieg pozwala na ekspresowe płacenie za zakupy. Posiadacze konta Alipay są wyróżnieni szybszymi zwrotami pieniędzy.

  • Aliexpress Pocket 

Najnowsza opcja płacenia na Aliexpress. Wszytko co musimy zrobić to doładować nasz  portfel, do wyboru mamy doładowania za 10$, 20$, 50$, 100$ i 150$. To ciekawa opcja dla wszystkich aliholików. W ten sposób zdecydowanie lepiej można zarządzać swoim zakupowym budżetem. Doładowania znajdziesz tutaj.

Czy zakupy na Aliexpress są bezpieczne?

Tak, są bezpieczne. W momencie płatności strona jest zabezpieczona protokołem SSL – tym samym, którego używają banki internetowe. Poza tym w serwisie działa program ochrony kupujących. Aliexpress zapewnia całkowity zwrot pieniędzy, jeśli paczka nie dojdzie do odbiorcy. Jeśli przesyłka jest niekompletna lub uszkodzona, również możesz dostać całkowity lub częściowy zwrot. Zwroty częściowe dostaje się, jeśli produkt nie jest zgodny z opisem. Jeśli będziesz zmuszony, żeby otworzyć spór to zapoznaj się z postem, który dokładnie wyjaśni Ci czym są spory na Aliexpress.

Ile zapłacę za przesyłkę?

Wielu sprzedawców oferuje darmową przesyłkę. Przy wyszukiwaniu należy kliknąć opcję ,,free shipping” i wtedy ogląda się już tylko oferty produktów dostarczanych bez dodatkowych kosztów. Darmowa wysyłka często obejmuje przesyłkę nierejestrowaną, ale zdarza się, że sprzedawcy nadają przesyłki rejestrowane za darmo. Kupując bardziej wartościowe przedmioty warto zwrócić uwagę, czy przesyłka będzie rejestrowana. Przy drogich przedmiotach oraz tych o dużych gabarytach sprzedawcy proponują przesyłkę kurierską – jej koszt bywa różny, w zależności od wielkości paczki i adresu dostawy. Wszystkie koszty są podane na stronach produktów.

Kiedy przyjdzie paczka?

Czas dostawy jest zależny od rodzaju przesyłki. Oczywiście kurier może zjawić się po 8-10 dniach, ale jest to mało popularna forma wysyłki przez wysoką cenę. Przesyłki nierejestrowane i rejestrowane pojawiają się u adresatów po 20-60 dniach od opłacenia zamówienia. Większość przesyłek dochodzi po 4-5 tygodniach. Zaletą przesyłek rejestrowanych jest możliwość śledzenia ich drogi na stronach dostawców poczty.

Jak sprawdzić swoje zakupy?

Na koncie użytkownika znajduje się zakładka Moja zamówienia – My Orders. Są tam zebrane wszystkie zakupy, od wszystkich sprzedawców. Po kliknięciu w konkretne zamówienie pokazuje się data zakupów, szacowany czas dojścia przesyłki, czas pozostały do ochrony zakupów, lista zakupów, numer przesyłki, śledzenie jej oraz okienko do korespondencji ze sprzedawcą. Na karcie zamówienia można również potwierdzić otrzymanie przesyłki i przedłużyć czas ochrony zakupów.

Co to jest Processing Time?

Czasem po dokonaniu zakupu przy kupionym produkcie pojawia się napis ,,Processing Time” i obok niego określenie ilości dni. Oznacza to czas, za jaki sprzedawca nada wysyłkę. Może to być na przykład czas potrzebny na przywiezienie dostawy lub… wyprodukowanie danej rzeczy. Przy niektórych produktach przed zakupem można przeczytać, że sprzedawca potrzebuje dodatkowego czasu na przygotowanie.

Jak śledzić przesyłkę?

Po zakupach na karcie zamówienia pojawia się numer przesyłki. Jest także okienko ze śledzeniem, lecz informacje pojawiają się tam z opóźnieniem. Do śledzenia przesyłek przydaje się strona monitoringu Poczty Polskiej, serwis Track17 czy Alipaczka. Możesz także przeczytać więcej o śledzeniu w osobnym artykule (link).

Czy paczka zostanie oclona?

Większość zakupów nie podlega ocleniu. Przesyłki o wartości niższej niż 150 euro są zwolnione z opłaty celnej. Naliczenie cła leży po stronie Polskiego Urzędu Celnego i zależy od wartości zakupionego przedmiotu, a wysokość od jego rodzaju. Wiele produktów ma zerową stawkę, a za inne przedmioty płaci się 3-8% wartości. Opłaty celne ponosi kupujący. Gdy dostaniemy list z Urzędu Celnego należy postępować według zamieszczonych tam instrukcji. Często po przedstawieniu dokumentów przesyłka jest oddawana kupującemu bez naliczenia opłaty.

Dlaczego sprzedawca opisał przesyłkę jako Gift (prezent)?

W ten sposób sprzedawcy z Chin zabezpieczają kupującego przed zapłaceniem podatku VAT. Produkty o wartości powyżej 22 euro podlegają bowiem opodatkowaniu. Te oznaczone jako prezent są wolne od podatku do wartości 45 euro. Czyli tą przysługą sprzedawca w pewnym sensie robi nam prezent, ponieważ nie musimy płacić VAT-u. Jeśli Urząd Celny nakaże nam zapłacić podatek, to jego suma wyniesie 23% wartości produktu.

Jak poinformować sprzedawcę, że przesyłka została odebrana?

W Moich zamówieniach (My Orders) możemy kliknąć potwierdzenie nadejścia przesyłki (Confirm Goods Received). Jeśli zamówienie składało się z kilku przedmiotów, można potwierdzić ich odebranie na karcie zamówienia. W ten sposób informuje się także w sytuacji, gdy zamówienie dotarło niekompletne – zaznaczając tylko te rzeczy, które były w paczce.

Czy warto akceptować ,,extend Buyer Protection”?

Oczywiście! Buyer Protection to ochrona kupującego. Obowiązuje ona przez 40-60 dni od zakupu, ale ten czas można przedłużyć. Warto to robić aż do momentu dojścia przesyłki. Jeśli czas został przedłużony, a przesyłka nadal nie dotarła, można założyć dysputę i zacząć ubiegać się o zwrot.

Co zrobić, jeśli przesyłka zaginęła?

Jeśli czas ochrony przesyłki dobiega końca i nie chcemy go przedłużać, a przesyłki nadal nie ma, to możemy założyć dysputę. Klikając ,,Open Dispute” zostaniemy przeniesieni na stronę, na której odpowiadamy na pytania, co się stało i dostajemy propozycje rozwiązań problemu. Przy zaginięciu przesyłki możemy się domagać całościowego zwrotu pieniędzy.

Co zrobić, jeśli zawartość jest niekompletna lub uszkodzona?

W przypadku niekompletnej lub uszkodzonej zawartości zaznaczamy ,,Open Dispute” i zaznaczamy na stronie, co jest nie tak z zakupionym przedmiotem. Dołączamy również zdjęcia otrzymanych rzeczy. W zależności od stopnia niegodności z umową, możemy otrzymać całkowity lub częściowy zwrot pieniędzy.

Co zrobić, jeśli produkt mi się nie podoba?

Gdy po otwarciu paczki naszym oczom pokaże się przedmiot niezgodny ze zdjęciami i opisem, możemy dochodzić naszych praw przez opcję ,,Open Dispute”. Zaznaczamy na stronie, co się nie zgadza i zaznaczamy interesującą nas formę zadośćuczynienia. Zwykle w takich sytuacjach można otrzymać częściowy zwrot pieniędzy.

Co zrobić, jeśli sprzedawca nie chce zgodzić się na warunki zaproponowane w dyspucie?

Zdarza się to bardzo rzadko, ale czasami trudno jest dojść do porozumienia ze sprzedawcą. Wtedy należy zaznaczyć w dyspucie opcję ,,Escalate”. Po tym do dyskusji włącza się przedstawiciel Aliexpress i proponuje rozwiązania sytuacji. Najczęściej przywołuje sprzedawcę do porządku, stając po stronie kupującego.

Jak wystawić komentarz?

Po zakończeniu transakcji i poinformowaniu sprzedawcy o nadejściu przesyłki, pojawia się możliwość wystawienia komentarza. Możemy zrobić to od razu po potwierdzeniu odebrania paczki lub później. Warto dodać do komentarza zdjęcia, żeby pomóc innym kupującym. Ponadto można też dodać dodatkowy komentarz, w którym dobrze zaznaczyć, jak produkt sprawuje się po pewnym czasie.

Czy warto ściągnąć aplikację Aliexpress?

Oczywiście, że warto! Aplikacja jest bardzo wygodna w obsłudze, pozwala na szybkie sprawdzanie statusu płatności i kontrolowanie zamówień. Poza tym dla dokonujących zakupów przez aplikację zapewnione są dodatkowe zniżki i promocje.

Zeskanuj QR Code lub pobierz

 

  1. Marek pisze:

    Spotkała mnie dziś bardzo niemiła niespodzianka. Moje konto zostało nagle wyłączone. Przestrzegam przed tym wszystkich bo wiąże się to ze sporymi problemami.
    Domyślam się tylko, że może to być zemsta sędziego prowadzącego spór.
    Dotarł do mnie przedmiot, który był taką cebulą że podlegał pod spór z czterech powodów.
    Sędzia uznał 2 z 4 i zaproponował odesłanie przedmiotu. Oczywiście nie zgodziłem się. Na drugi dzień konto zostało zablokowane. Najgorsze jest to że nie mam kontaktu do wsparcia. Live chat nie działa.
    Oczywiście wyświetla się link „ please contact our customer service team” Ale klikanie w niego nie przynosi efektu. Zapętla się.
    Nie podano konkretnego powodu zablokowania konta. Podano ogólnie, że zaobserwowano na koncie działania niezgodne z regulaminem.
    Nie ma gdzie się odwołać nie wiem o co chodzi. Mam podgląd do swoich zakupów ale nie mogę wystawiać opinii, zakładać sporów itp.
    Spotkaliście się z czymś podobnym ? Macie jakiś kontakt mailowy do Aliexpress?

  2. Hmm pisze:

    Hej! Można prosić o jakiś poradnik krok po kroku jak zacząć w Ali, wystawienie komentarzy, o co chodzi z tym przedłużeniem czasu dostawy i gdzie to można znaleźć w aplikacji (Polska wersja)… z góry dziękuję

  3. Poczatkujaca pisze:

    Witam. Mam pytanie jak wystawia się opinie aby inni mogli zobaczyć pod danym produktem (ogolno dostepny)? Dostalam zamówienie i chciałabym się podzielić opinia.. tylko nie wiem jak :(

  4. Ania pisze:

    Cześć! Chciałabym założyć konto na aliexpress i zrobić pierwsze zamówienie. Jednak mam pewne wątpliwości, co do płatności. W związku z tym moje pytanie jest następujące – czy ponoszę jakieś dodatkowe koszty za przewalutowanie gotówki płacąc kartą bądź poprzez przelewy24? Z góry dziękuję za odpowiedz :)

  5. Natka pisze:

    Witam, mam problem z płatnością na Ali. Robiłam swoje pierwsze zakupy, zarejestrowałam się bez problemu, wybrałam kilka rzeczy od jednego sprzedawcy, otrzymałam kupon na -5$ za rejestracje konta. Chciałam zapłacić za zakupy, jednak nie mam możliwości wyboru zapłaty przez przelewy24. Jaka może być tego przyczyna? Co zrobić w takiej sytuacji? Mogę bez problemu anulować zakupy, które nie zostały opłacone? Nie chce używać karty.

  6. Michał pisze:

    Witaj Ali! Jak myślisz, czy to kradzież? RF404965797CN

    Chyba nie ma szans na cokolwiek…(?)

    Pozdrawiam,
    M.

  7. Duśka pisze:

    Witam,mam prośbę o pomoc, mianowicie:
    Zrobiłam zakupy na aliexpress, ale zagapiłam się z założeniem konta, tzn. link ,który dostałam na maila wygasł i obecnie nie dam rady nic zrobić. Pieniądze zostały pobrane,ale ja nie mam możliwości się zalogować do Aliexpress, bo nie mam hasła i właściwie nie wiem co teraz zrobić. Próbowałam założyć konto, ale na ten adres mailowy na który złożyłam zamówienie nie da rady, gdyż pokazuje mi, że ten login jest zajęty.
    Czyli jestem jakby zarejestrowana, ale bez ustalonego hasła nie mam żadnej wejścia w moje konto.

  8. Marek pisze:

    Witam. Jakiś czas temu zamówiłem produkt, który nie doszedł w terminie. Pod koniec czasu ochrony otworzyłem spór. Przyznano mi całkowity zwrot kosztów. Zawsze w takiej sytuacji po około tygodniu dostawałem maila od Przelewy24 z prośbą o podanie numeru konta do zwrotu. Tym razem minęło 5 tygodni i dalej nie dostałem takiej wiadomości. Co robić?

  9. Ola pisze:

    Witam,
    dopiero zaczynam swoją przygodę z aliexpress i przy podowaniu danych do wysyłki nie wpisałam swojego imienia i nazwiska tylko sam adres.Zamówiłam kilka rzeczy i zastanawiam się, czy przesyłki dotrą mimo tego, że nie podałam danych odbiorcy tylko sam adres?

  10. Paula pisze:

    Mam pytanie zrobiłam zakupy na ali, zazwyczaj kiedy robiłam zakupy i płaciłam za pomocą przelewy24 pieniądze po chwili były potwierdzone teraz czekam już jakiś czas i nadal nie ma potwierdzenia,że pieniądze zostały przelane. Czy może być to wina, że jest piątek wieczór i przelewy są realizowane dopiero w dni robocze?

  11. Michalina pisze:

    czy srodki z portfela mozna z powrotem wyplacic?

  12. Ewe pisze:

    Witam,
    Przedmiot który zamówiłam przyszedł uszkodzony, przez otwarcie sporu dogadalismy się ze sprzedawca zwróci mi pieniądze, tylko ze zmieniłam konto i tego starego z którego placilam za przedmiot już nie mam. Napisałam do sprzedawcy ze proszę o zwrot na nowe konto ale chyba za późno. Mam szansę na zwrot pieniędzy? :(

  13. Marta pisze:

    A co zrobić żeby przy wystawianych komentarzach było widać że to ja bo jak wchodzę na aukcje w których wystawiłam komentarze jestem oznaczona jako zakupowicz aliexpres z powiem polem na zdjęcie mimo że w profilu mam zdjęcie i imię

  14. Elwira pisze:

    Dzień dobry, kupiłam kilka przedmiotów na Aliexpress i zrobiłam jeden przelew za wszystkie produkty łącznie. Dostałam informację, że w związki z tym, że pieniądze nie dotarły paczki nie będą wysłane. Na czacie pani mi odpisała, że to bank zablokował przelew. Dostałam potwierdzenie od przelewy24.pl i kasy na koncie brak. Co dalej z tym zrobić?

  15. Kaśka pisze:

    Witam, czy wiadomo jakie zmiany szykują się od 1 stycznia 2017? Podczas robienia przelewów na ali wyskakuje jakiś komunikat ale nie bardzo wiem o co chodzi;) Pozdrawiam

  16. martazet pisze:

    Witam, mam taki poblem. Zrobłam pierwsze zakupy na Ali i były to lampki na choinkę, okazało się, że jedne działają, drugie – nie. Napisałam do majfrenda i wysłałam zdjęcia na dowód. Poprosiłam o zwrot pieniędzy. Napisał tak : „OK,IF SO HOW ABOUT WE REFUND YOU ON PAYPAL?” więc jak mi je zwróci?? Dodam, że nie kliknęłam „odebrano towar” więc pieniądze jeszcze do niego nie powinny dotrzeć prawda? Proszę o pomoc jak rozwiązać tą sprawę

  17. ola pisze:

    a już znalazłam osobną zakładkę!

  18. Sylwia pisze:

    Dzień dobry, mam problem z zakupionym przedmiotem. Z tego co widnieje na stronie wychodzi, że produkt nie został w ogóle wysłany, pozostały 2 dni do automatycznego anulowania zamówienia lub możliwość jego przedłużenia. Czy w ciągu tych 2 dni powinnam coś zrobić, żeby odzyskać pieniądze (sama anulować zamówienie), czy czekać do końca czasu na automatyczne wygaśnięcie zamówienia?

  19. ewelina pisze:

    witam,niedawno zamowilam rzedmiot z alie ale po zatwierdzeniu wszystkiego auwazylam ze w adresie emaila jest o jedna literke za duzo,choc nie pokazalo ze to zly adres..pieniazki juz pobrali,mimo to dojdzie wszystko ?

  20. adi pisze:

    Witam,mam problem z przesyłką,od 1 sierpnia widnieje status arrival at destination country (exchange office)?dzis jest 16 sierpnia i nic sie nie zmienilo,co oznacza ten status?pozdrawiam

  21. Marcela pisze:

    Moj sprzedawca pomimo dobrych opini usunął konto lub cos takiego, bo pokazuje mi sie „null”. Jest to mała paczuszka, bo zegarek, i to ma pasek z materiału, takie i nawet większe paczki docierały do mnie w 3/4tygodnie, wiec myśle ze juz nie dojdzie bo czekam 40 dni juz. W statusie przesyłki jest, ze towar został wysłany samolotem(powiadomienie to mam od 5 lipca a mamy dzis 1 sierpnia), lecz nawet jeśli nie dojdzie to moj sprzedawca usunął konto – jak moge odzyskać pieniadze?

  22. marta pisze:

    Witam mam pytanie odnosnie stwierdzenia, ze jeśli deklarowana wartość przesyłki wynosi mniej niż 22 euro to jesteśmy zwolnieni z VAT-u. Jak rozumiec ta deklarowana wartosc przesylki? Chodzi o paczke od tego samego kupujacego, wartosc produktow w koszyku…? I jak nalezy kupowac by uniknac placenia wszelkich oplat? Lub mozliwie jak najmniejszej ich ilosci?

  23. LubięTo pisze:

    Witam, bardzo długo czekałem na towar. Okazało się, że masę czasu spędził w Warszawie na poczcie. W między czasie minął termin potwierdzenia otrzymania przesyłki. Towar mam, ale zniknął w transakcji przycisk „potwierdź otrzymanie towaru”. Jak w takim układzie mogę potwierdzić, że towar dotarł?

  24. awa pisze:

    Witam, jaki jest czas po którym ppojawią się moje komentarze pod produktem? Mam już kilka fajnych rzeczy z aliexpressu, jestem zadowolony, odpowiednio to skomentowałem, a komentarzy dalej nie widać pod produktami. Dlaczego?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *